mandag 11. juni 2012

Har du råd til ferie?

Det er over en uke siden siste innlegg!
Hva har skjedd?
Jo - jeg har vært på ferie :)
På Santorini!

Så kommer det store spørsmålet - har man egentlig råd til å reise på ferie mens man rydder opp i økonomien sin?? Svaret er jo at det kommer an på alvorligheten i situasjonen og hvilke grep en allerede har tatt. I utgangspunktet er svaret NEI, man har ikke råd til ferie når man rydder opp i økonomien. Så lenge man har gjeld man kunne betalt ned, reiser man uansett på ferie på kreditt. Dette gjelder spesielt hvis det er snakk om kredittkortgjeld og forbrukslån med skyhøy rente. Har man denne typen gjeld bør man betale den ned før ferie i det hele tatt vurderes! Og sliter du med å få betalt regningene dine, har ikke budsjett og ingen sparepenger? NEI, da kan ikke ferie prioriteres.

Dette tenkte jeg lenge på før jeg bestilte ferie. Jeg har ingen kredittgjeld eller forbrukslån igjen å betale på, samt en bufferkonto på mer enn 10.000 kroner. Men jeg har både studielån og boliglån, og noen er så intenst opptatt av å bli kvitt gjeld at de heller ikke reiser på ferie før dette er nedbetalt! Alle ære til dem, men litt må man kunne unne seg underveis, så lenge man har kommet et godt stykke på vei.
Allikevel har jeg gjort noe jeg ikke burde gjort, ingen er perfekte...
Ferieturen er betalt med oppsparte penger, alt forhåndsbetalt. Lommepengene måtte jeg låne fra sparekontoen min, som dermed er på bare 9200 kroner, 800 kroner under comfortnivå på 10.000 kroner. Dette er ikke bra selvsagt, og jeg garantarer at det ikke skjer igjen! Jeg kan ramse opp tusen unnskyldninger for at det var det rett å gjøre, men uansett så er det feil å låne av en liten bufferkonto for å reise på ferie.

Så hvordan løser jeg dette da? Hvordan kan jeg vite "sikkert" at jeg setter pengene inn igjen senere?
Igjen er budsjettet nøkkelen. De lånte pengene fra sparekontoen ble lagt inn i neste måneds budsjett allerede før jeg tok de ut fra sparekontoen. Dette for å se at jeg faktisk har råd til å sette de inn igjen så raskt som mulig uten at det går ut over viktigere ting, som nedbetalingen av rentefrie lån som jeg holder på med eller BSU-sparingen. Budsjettet viste at det skal gå greit. Dermed fikk vi muligheten til å reise på ferie før fellesferien da vi kom over en tur til en veldig bra pris. Totalt sett har jeg spart mange tusen kroner på dette valget, så selv om det ikke ble utført helt som ønsket i år, så angrer jeg ikke.

Råd til ferie? 
Ferie hører ikke hjemme hvis man har alvorlige økonomiske problemer. Da er det en luksus man ikke har råd til.  Når man derimot har:

  • betalt ned alle høy-rente lån 
  • bygget opp en bufferkonto
  • spart opp penger til ferie
  • satt seg økonomiske mål og lever etter et budsett som viser veien mot de målene                             

så må det være lov å prioritere ferietur hvis det er det man ønsker. Så lenge det er plass til den i budsjettet!!!
Ikke råd til ferietur? Det er mye gøy man kan finne på hjemme!! Les om "Staycation".


Økonomiske reisetips

IKKE betal ferien med kredittkort! Ja, de lokker med gratis forsikring, men denne er ofte mindre omfattende enn de vanlige reiseforsikringene, og det er svært sannsynlig at de som benytter seg av denne forsikringen ikke setter seg inn i hva den dekker. Det er også en overveiende sannsynlighet for at du ikke betaler hele regningen ved forfall og at du plutselig sitter med ny kredittkortgjeld. Betal med vanlig bankkort av de avsatte sparepengene øremerket ferie. Så kan du slappe av i sola med lavere skuldre enn noen sinne.
Men reiseforsikring må du ha.

Her er mine reisetips for rimelig sydenferie, med erfaring fra europa:

  1. Sett opp feriebudsettet på forhånd og hold deg/dere til det. Inkluder både reisen og lommepenger.
  2. Bruk tid på å finne reise til pris som passer inn i budsjettet. Sammenlikn priser, les om ulike feriesteder, det er f.eks betraktelig billigere å reise til Tyrkia enn til Spania, og sol/strand får du begge steder! Jo dyrere tur jo mindre i lommepenger.
  3. Reis uspesifisert utenom høysesong, dvs reis før eller etter skoleferien. Da er sjansen også stor for å havne på et bedre hotell enn du betaler for! Har personlig reist uspesifisert til Hellas flere ganger, aldri opplevd problemer. Anbefales ikke for reisende med små barn, da du ikke vet hvor du havner. Da vil jeg anbefale at du finner rimeligste spesifiserte tur.
  4. Lei leilighet med mini-kjøkken fremfor hotellrom. Kjøp billig mat på supermarkedet og lag minst et av dagens måltider på hotellet. Slik halverer du "spise ute-budsjettet". Du får allikevel en like fin ferie!
  5. Ikke fornøyd med rommet? Utenfor høysesong får du gjerne oppgradere gratis på hotellet hvis de har plass. Det er uansett bare å spørre!
  6. Kjør lokalbusser i stedet for taxi der det er mulig. Mye mye billigere.
  7. Lyst på leiebil? Lei bilen på feriestedet, det er ofte billigst. Ikke minst har du fordelen av å kunne forhandle deg frem til en god avtale! Men husk at det koster dersom noe skjer.  Har du lite penger i bakhånd er dette en risiko du ikke kan ta. Ta bussen!
  8. Husk å skru av datatrafikk på mobilen for å unngå en saftig regning når du kommer hjem.
  9. Ikke vær kresen - du får det du betaler for, dvs det du har råd til for øyeblikket. Standarden på hoteller er betraktelig dårligere enn her hjemme, særlig når du vil/må reise billig. Alternativet er å spare pengene og bli hjemme! Vær fornøyd med at du får reist på tur.



"The best vacation is one that doesn't follow you home"
Dave Ramsey




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.