lørdag 7. juli 2012

Hvorfor ingen vinner i lotto

Det er lørdag, noe som for mange forbindes med lange køer i tippekiosken.
Som så mange andre har jeg vokst opp med at lørdag er Lotto-dag, og jeg husker jeg følte meg veldig voksen første gang jeg leverte inn min eget lotto-kupong i starten av studietiden. Det var liksom det man skulle gjøre som voksen og "etablert". Siden den gang har jeg kastet bort det jeg antar å være flere tusen kroner på lotto, og jeg har ikke spilt spesielt mye en gang! Har vel vunnet en 50-lapp her og en 50-lapp der, men totalt sett har det gått kraftig i minus. Hvilken overraskelse! (sier hun svært ironisk til seg selv)

Så, hvorfor spiller vi lotto?
Det er selvsagt den evige drømmen om å få fatt i førstepremien, og da helst være eneste med nettopp de 7-tallene. Det er det gode gamle utsagnet "noen vinner jo hver uke, det kan like gjerne være meg!" og "du må spille for å vinne!". Første utsagn vil jeg påstå er en myte - ingen vinner i lotto, og i hvertfall ikke du. Den siste er sant i seg selv, men hva man vinner avhenger av hvilket spill man spiller. Kan man vinne flere hundre tusen i gjeld fra Norsk tipping? Ja, for spillegale er det fullt mulig. For de dette gjelder er lotto et farlig spill.

Hvordan kan jeg påstå at ingen vinner i lotto?
Sannsynligheten for å vinne førstepremien i lotto på en rekke er 1: 5 379 616, eller ca 0,00002%.
Sannsynligheten for å vinne noe som "monner", si 6 rette, er 1 : 32 022, eller ca 0,00003 %
Mer deprimerende fakta for lottospillere kan leses hos 10.min.no - Hva er sjansen for å vinne i lotto.
Der er det også artige sammenlikninger med andre hendelser man kan bli utsatt for, for eksempel skriver de at det er 5,3 ganger større sannsynlighet for å overleve å bli truffet av en meteoritt enn å vinne førstepremien i lotto! (Ikke spør meg hvem som har regnet på sannsynligheten for å bli truffet av en meteoritt, som dere sikkert vet skjer det ikke så ofte!)  Det jeg prøver å si er at sannsynligheten for at nettopp du skal vinne førstepremien denne uka er, rundet ned, lik 0%. Og det selv om du spiller 10-rekker. Faktisk må du spille 25 000 rekker for at jeg ikke lenger kan runde ned til 0. Da er det nemlig hele 0,5% sannsynlighet for å vinne førstepremien! Jeg beklager å knuse drømmene, men du kommer ikke til å vinne førstepremien denne uka, og ikke neste uke, eller uka etter der.


Kan man helt enkel matte er det opplagt at det ikke er smart å spille lotto. Men det finnes jo absolutt mulighet for å spille hvis man vil det, men jeg anbefaler da at pengene som brukes til dette er av rene lommepenger som er satt av til kos, glede, hobby eller liknende. Har du lyst til å betale 450 kroner (gjennomsnittlig brukt beløp hos nordmenn som spiller lotto, Hegnar Online) i måneden for å se baller fyke rundt i den maskinen noen minutter hver lørdag så er da det lov. Ikke noe dummere det enn å kjøpe seg øl eller røyke opp noen røyk. Men man bør jo vurdere om de pengene kunne vært brukt smartere? Går det ufornutfig mye til denne posten hver måned er lotto det noe av det første som bør kuttes ut.


Legger man 450 kroner på en sparegris på peishylla er sannsynligheten for at det fortsatt er 450 kroner der søndag morgen nærmere 100%. Trekk fra litt for muligheten for at huset brenner ned, innbrudd akkurat den natta eller at barna får tak i de og spyler de i do. Men sånn ganske nær 100% sannsynlig at du har like mye i morgen. Setter du de i banken vokser de faktisk så smått over natta, ikke mye, men bittelitt. For å sammenlikne med lotto - hvor sannsynligheten for at det er noe igjen av pengene i det hele tatt er bare ca 0,5%. Det begynner å virke litt merkelig at så utrolig mange nordmenn spiller lotto hver uke...


Jeg mistenker dessuten at de som spiller lotto mest og oftest er de som virkelig burde la være. 
Vi burde spørre oss selv - hvorfor spiller jeg lotto? Hvis svaret er "jeg kunne jo trengt penger til å betale ned lån, eller til å kjøpe en ny bil, eller reise på ferien jeg alltid har ønsket meg" så bør du heller sette av pengene du bruker på lotto til nettopp det formålet du nevnte. Da har man strengt tatt ikke råd eller lyst(!) til å gi bort pengene sine. Jeg mistenker også at andelen lottospillere blant de som har mer penger enn de trenger er nokså lav, det er ofte en grunn til at de har penger, fordi de ikke kaster de bort på en slik håpløs investering som lotto må sies å være.


Så inntil man har dekket alle viktige sparebehov, slik som pensjonssparing og en stor bufferkonto, samt har betalt ned mesteparten eller all gjeld, bør man styre unna lotto og bruke pengene mer fornuftig. For seriøst - så spennende er det vel ikke å se de ballene fly rundt i maskinen?!
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.