lørdag 14. juli 2012

Mål, mål, måååål!!

På vei hjem fra jobb i går hørte jeg på en ny podcast: 48 days av Dan Miller, forfatteren av boka "48 days to the job you love" og "No more mondays". Ikke at jeg har planer om jobbskifte eller karriereskifte, ihvertfall ikke enda... Men allikevel er dette svært nyttig lytting!


I podcasten startet han med å minne om at vi nå er over halvveis i 2012. Ja, vi er i andre halvdel av 2012 allerede faktisk! Utrolig men sant, tiden flyr når man har det moro! Deretter minte han helt naturlig om at det er på tide med statussjekk på årets målsetting (nei, innlegget handler ikke om fotball, hehe). Like naturlig for meg å raskt kunne oppsummere at jeg er over halvveis til målet, og dermed kan gi meg selv en klapp på skulderen (mål - status). Tilslutt sier han: "Didn't set any goals? Are you any place different than where you were last year? Doing the same things? Getting the same results? You know that's likely to happen. Med andre ord: har du noe du ønsker å forbedre, være seg økonomisk eller på andre områder i livet? Uten å sette seg mål om endring blir man antageligvis stående på stedet hvil. 


Det var godt å høre at jeg kanskje ikke er helt crazy som holder på med disse målene mine :) Dette minte meg på et innlegg jeg har hatt liggende som utkast en stund nå. Om hva jeg synes er fordelene med å sette seg mål:

Hvis jeg i dag skulle velge ut et godt råd for hvordan å komme i gang med en bedre økonomisk hverdag så ville det være å sette seg et mål.

Det kunne for eksempel være et mål om å få oversikt over månedlige utgifter, eller et mål om å se gjennom kort-transaksjoner og finne ut hva pengene den siste måneden har vært brukt på. Å sette er mål kan kanskje høres dramatisk og litt slitsomt ut, men det trenger ikke nødvendigvis være et stort eller langvarig mål! Det kan like gjerne være et rimelig enkelt mål som raskt lar seg utføre. Jeg vil faktisk anbefale å starte med de små målene, fordi de er oppnåelige, noe som gir selvtillit. Målsettinger kan være nyttig i så mange deler av livet, ikke bare for økonomien.


Hvorfor definere et mål?
Fordi det skaper et behov for tiltak. 
"Jeg burde ryddet i kjelleren i helga" er en et uttalt behov, men som ikke har noen forventing om at det kommer til å bli gjort. "Jeg burde slutte å bruke penger jeg ikke har", "jeg burde spare", "jeg burde ikke bruke kredittkort" har jeg vel tenkt mange ganger. Men så stoppet det gjerne der.

Jeg anbefaler at målene formuleres skriftlig! Å skrive ned et mål blir som å gi seg selv beskjed om å gjøre noe, og det definerer hva du skal gjøre. Ofte hører en tidsfrist med et mål, for eksempel kanskje du skal rydde i kjelleren innen søndag kveld. Jaja, så blir kjelleren ryddet i løpet av et par timer søndag ettermiddag, i siste liten innen fristen. Men det blir gjort (!) og ikke utsatt til neste helg, eller helga etter der, eller neste år. Neste år var alltid et fint år for å spare penger faktisk, for alt skulle være helt annerledes neste år. Jeg tar meg selv fortsatt i å si og mene at alt er bedre neste år. Men nå har jeg en skriftlig plan bestående av punktene som faktisk leder mot at neste år blir et bedre år.

Å gi seg selv belønning
Dette er jo ikke noe nytt, men for mange vil det å legge inn en liten belønning for å ha nådd et mål være det som skal til for at oppgaven utføres. Etter kjelleren er ryddet skal vi bake pizza og se på en film, for eksempel. Ingen rydding - ingen pizzakveld. Men det gjelder å tilpasse belønningen etter oppgaven og situasjonen. Å belønne en oversikt over utgifter med innkjøp av ny bil blir for eksempel fryktelig feil! Og i mange tilfeller er følelsen av å endelig ha fått gjort noe man har gruet seg litt til være belønning nok. Har man en liste med mål føles det ofte som en belønning å stryke ut en oppgave og gi seg selv en klapp på skulderen. Når det gjelder økonomi er det også en god belønning å f.eks. kunne overføre penger til sparekonto og se den vokse. For oss økonomi-geeks er jo det selve lykken ;) 

Å gjøre seg selv ansvarlig ovenfor andre
Hvis ikke belønning er det som fungerer for at mål skal nås, så kan kanskje det å fortelle et eller flere andre mennesker om målet du har satt være en veldig god ide. Plutselig er ikke målet bare ditt eget lille "jeg burde", men en oppgave som skal utføres og som du føler at noen andre forventer at du gjør. I grunn er det antagelig ingen som bryr seg spesielt om du ikke skulle klare målet ditt, men bare det å ha lyst til å kunne si "Se, da var det gjort!" til noen andre enn deg selv kan være en motivasjon! Det er denne metoden som virker best for meg, og jeg har stor nytte av å være medlem på forumet pengevett.com. Der er målene både skriftlige, med frist og med mulighet for å hake av når et mål er nådd. Jeg føler at noen forventer noe av meg, også er det veldig gøy å få gode tilbakemeldinger på at man er på rett vei! Selvsagt like hyggelig å heie på andre som jobber mot sine mål! Fordelen med forum og internett er muligheten for å få støtten man trenger fra andre som også faktisk er interessert i samme tema.

Å se belønninger et stykke frem i tid
Når det gjelder økonomiske målsetninger, så er det ikke alt som gir resultater over natta. Ofte må det mange små delmål og flere store delmål til for å komme dit man vil. Det tar jo tid. Da er det veldig fint om man klarer å minne seg selv på belønningene som venter litt frem i tid. Å dagdrømme litt om hvordan hverdagen vil se ut uten lån å betale på, eller hvordan man skal feire og ha kjøpt sin første leilighet den dagen det endelig er spart nok penger! Samt å se hvilke konsekvenser det man gjør i dag har for fremtiden, da gjerne sammenliknet med hvordan den ville sett ut hvis man ikke gjorde noen ting med økonomien sin. Å lese bøker og på forum om mennesker som har oppnådd det en selv ønsker er en stor motivasjon! Og hjelper til å klare å tenke et stykke frem i tid.

Når alt dette er sagt er det selvsagt viktig også å huske på å leve i dag! Men jeg tror man kan finne en fin balansegang mellom å tenke litt (eller mye) på fremtiden en periode, og å nyte dagen i dag. Jammen godt det finnes mye moro og godt i livet som ikke koster en krone! :) Det beste i livet er gratis heter det! Det passer noen ganger ekstra bra ;)

Hvor vil du?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.