mandag 9. juli 2012

Tips for å unngå impulsshopping

Mye lekkert som frister!
Men som glemmes fort når man har
kommet ut av butikken.
Jeg har oppdaget tre triks som hindrer meg i å impulsshoppe!

Det var vel slik mye av pengene mine fant veien ut fra bankkontoen uten at jeg egentlig visste hva de ble brukt på. Og når jeg ikke hadde kontroll på pengene var det også veldig lett å tro at "det har jeg sikkert råd til" når jeg fant noe fint i en butikk...

Så - hvordan stå i mot handlelysten?

1. Ganske opplagt tips - ikke gå i butikker hvis du ikke trenger noe. Det finnes antagelig bedre ting å bruke tiden på uansett. Er det for å treffe venninnegjengen kan dere jo like gjerne treffes på en cafe et stykke unna kjøpesentret, eller hjemme hos en av dere.

Jeg klarer ikke alltid følge tips nr 1 - det er fort gjort å "bare titte litt", særlig hvis jeg får litt tid til overs eller venter på noen/noe i nærheten av butikker. Så jeg har flere triks på lager.

2. Fortsatt litt opplagt - ikke har alle pengene dine tilgjengelig på kontoen hvor du har kort! Det pleier å holde med noen hundrelapper tilgjengelig, for meg i hvertfall. Til nød kan jeg overføre via mobilen, men det har hittil ikke oppstått noen slik situasjon, så jeg tror ikke det skjer så ofte som man innbiller seg! Det var slik jeg klarte den fullstendige innkjøpsstoppen jeg hadde rundt nyttår. Det er ikke mye man får kjøpt når det står 5 koner tilgjengelig på konto, og alle kredittkort for lengst var klippet i småbiter. Det fungerte bra når jeg trengte å tvangs-kvitte meg med en dårlig vane.

Dessverre er det i dag enkelt å gjøre noe med det at det står for lite penger på kontoen når man plutselig får lyst på noe.

Hva med en stilig stumtjener?
Over 3000 kroner??
Tror ikke det nei!!
3. Ikke lær deg sms-overføring!! Dette er både dyrt (koster normalt penger for tjenesten) og alt for lettvint! Tro meg, jeg vet. På et tidspunkt kunne jeg alle kontonumrene mine utenat bare for å kunne overføre litt fra en av de andre kontoen ved "behov". Nå vet jeg ikke hvordan jeg gjør det en gang i min nye bank. Til nød kan jeg logge inn via mobilbank og overføre, men det er så tungvint at det kun skjer i faktiske nødstilfeller. Ikke bare fordi den genseren var så fin.

Så - hva gjør man da når man tilfeldigvis ER innom en butikk, ikke har nok penger tilgjengelig for impulskjøp men faktisk finner noe fint? Ja, for det gjør man jo! Ofte føles det som at jo mindre penger jeg har jo finere og mer praktiske ting finner jeg. Utrolig hva man kan få til å virke som et veldig smart innkjøp i slike situasjoner! Men er det egentlig det? Det fører til tips nr 4:

4. Erstatt shopping med foto-shopping! Dette er triks jeg nylig har oppdaget, som fungerer veldig bra for meg. Det blir litt det samme som vindus-shopping, bare at du faktisk er inne i butikken. Når du finner den vasen så bare er sååå utrolig lekker, og kanskje til og med på tilbud, og hjernen allerede jobber i høygir for å argumentere bort tips 2 og 3, finn da fram mobilen (de flese mobiler i dag har kamerafunskjon) og knips et bilde (eller flere) av gjenstanden. Før, da jeg jobbet i butikk, husker jeg at kunder høflig spurte meg om de kunne få ta noen bilder av varene våre for å sammenlikne farger osv hjemme, i kameramobilens barndom, i dag ser jeg stadig dette mange steder, så det virker til å være ganske akseptert. Skulle noen spørre kan du f.eks si at du må se om det passer i fargen til noe annet hjemme, eller at du må konferere med din bedre halvdel. Mulig noen butikker ikke ønsker at du fotograferer (gullsmeder f.eks kan jeg tenke meg blir litt skeptiske), det må i såfall respekteres.

Uansett, tips 4 fører til at følgende to viktige ting skjer:
Du får en form for utløp for behovet for handling på en impuls. Dette kan kanskje sammenliknes med å røyke en elektronisk sigarett hvis man prøver å slutte. Man får utført en handling forbundet med impulsen. Fordelen er at handlingen ikke koster deg X antall kroner.

Du får tid til å tenke over kjøpet ditt. Det føles tilfredsstillende å vite at jeg kan se gjennom bildene når jeg kommer hjem og igjen tenke over om jeg burde kjøpe. Dette har jeg gjort flere ganger nå! Tatt et bilde og tenkt at dette skal jeg jammen virkelig vurdere i løpet av kvelden, så kan jeg jo komme tilbake å kjøpe i morgen. Hittil har jeg ikke en gang tenkt på å se gjennom bildene! Det sier jo litt... Jeg venter fortsatt på den dagen jeg faktisk husker tingen jeg så på, henter opp bildet og fortsatt er enig med meg selv neste morgen om at det faktisk ville være et godt kjøp :)

Prøv disse tipsene og kjøp fra nå av bare ting du faktisk trenger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.