mandag 27. august 2012

Statusoppdatering august/september - null rentefri gjeld!!

Da var det på'n igjen.
Ny lønn - ny oppdatering!

Er tilbake etter nok en forfriskende helgetur, denne gangen en liten utenlandstur for å besøke utflyttet venninne :) Det ble billigere enn forventet grunnet dårligere vær enn forventet. Da fristet det mindre med det helt store utelivet, så det holdt fint med rødvin og jentefilmer på tv i stedet. Fikk sightset, spist tradisjonell mat, drukket og kost meg, for ca 900 kr sammenlagt for hele turen. Det var ikke dårlig, og veldig koslig. Overskuddet på 400 kr spares som lommepenger til neste tur om 1,5 uker.

Det er fint å komme tilbake til lønn på konto, og å fikse på betalingene slik at de er i hht budsjett for september. Det beste er:

SISTE INNBETALING AV RENTEFRI GJELD!!!
Det er en milepæl jeg har gledet meg til, å endelig være kvitt regningen fra Resursbank!  Jeg skyldte penger for laseroperasjon av øynene mine jeg fikk utført for et år siden - selvsagt hadde jeg råd til det - siden de tilbød finansiering! Idiotisk. Men, 24 mnd nedbetaling ble til 11 mnd, 585 kr er spart i form av ikke-betalte fakturagebyrer.

Totalt betalt rentefri gjeld i år: 50.319 kroner, på 8 mnd
Regner jeg med kreditten jeg betalte ut før jul i fjor: Ca 66.000 betalt på 9 mnd! Et snitt på 7333 kr pr mnd. Det er ganske mye penger når jeg tenker meg om!!

Så - hvordan klarte jeg det?
Jeg er jo heldig og har en ganske grei lønn, så for meg var det avgjørende å få redusert utgifter mest mulig, så mest mulig penger kunne brukes til nedbetaling hver måned. Jeg har handlet usannsynlig lite, regningsbunken ble redusert til et minimum, bufferkonto ble opprettet for å ta seg av eventuelle kriser. Motivasjonen var på topp, og får seg et reelt påfyll når et mål er nådd! Men det har til tider vært hardt å stå over oppussing og klesshopping, det er det ingen tvil om...

Og hvorfor har jeg gjort dette?
I første omgang fordi jeg trenger å spare penger. Da må jeg frigjøre mest mulig av lønnen min, for å få betydelige beløp å spare. Når "smågjelden" nå er betalt, er det ekstra ca 5000 kroner til sparing - hver eneste måned. Det er 60.000 i året det! Som jeg ikke lenger skal betale til andre. Så nå gleeeeder jeg meg til å betale de pengene til meg selv og sparekontoen!! Og deretter skal sparebeløpet ta fatt på å betale ned leiligheten..Og muligens spares til nyere bil også etterhvert. I andre omgang handler det om å oppnå en fleksibilitet i hverdagen når det gjelder økonomi. Å endelig kunne begynne å føle at jeg har penger, siden jeg faktisk tjener godt med penger. Ikke lenger lure på hvor i all verden pengene ble av, og hvorfor jeg aldri har råd til å f.eks kjøpe en implusiv tur for to til en romantisk destinasjon. Når sparekontoen er full og det bare gjenstår de såkalt "gunstige" lånene, studielånet og boliglånet, så får jeg kanskje den type etterlenget fleksibilitet. Rom for utskeielser håper jeg på å ha da. Og med tanke på at vi forhåpentligvis utvider familien med noen små i løpet av noen år, føles det enda viktigere å  få dette på plass.

Så hurra hurra hurra!! Dette føles veldig veldig bra, det må jeg si!!

Da er status også oppdatert.

1 kommentar:

  1. Gratulerer og vel blåst!
    Jeg har fulgt bloggen din i noen mnd, og det har vært et vendepunkt for meg. Jeg har vært på samme sporet som du, og har innsett at jeg må endre kurs. Jeg tjener helt greit, og skulle ha forutsetninger for å klare meg greit, men lager unnskyldning for meg selv hele tida.
    Men nå er jeg igang, og august sommer vært prøvemnd, ser ut til å gå nogenlunde etter planen. Fortsett med bloggingn- det inspirerer!

    Hilde

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.