mandag 1. oktober 2012

Årsprognose 2012 og tanker om halv-skatt i desember

Det er 1. oktober og vi går inn i årets siste kvartal.
Høstmørket senker seg, regnet pøser ned og jule-utgiftene spøker i horisonten. Det gjør også overgangen til et nytt år, og det er på tide og ta en titt på de økonomiske utsiktene. Hvis alt går etter planen, hvordan ser status ut ved nyttår?

Regnearkene kommer med hyggelige nyheter: dersom jeg fortsetter å holde meg i skinnet (dvs innenfor budsjett) ut året vil det stå minst 42.000 kroner på bufferkontoen ved årsskiftet. Betydelig mer enn målet jeg satte meg ved forrige årsskifte,om å ha minst 26.000 på bufferkonto. Den gang tilsvarte det en månedslønn. Det skal sies at en månedslønn har økt litt siden da, så målet burde uansett vært litt oppjustert. Men det går i boks uansett ser det ut til.

 Det gjelder å strekke seg litt lenger så jeg har delvis satt meg et nytt mål - litt sånn inni meg.
Om at det burde stå igjen en månedslønn på bufferkonto etter 20.000 er overført til BSU den 1.1.2013. For å nå det målet mangler det antagelig en 3-4.000 kroner, i følge prognosene. Men da er det ikke medregnet halv skatt i desember, så den åpenbare konsekvensen av å uttale det målet høyt blir at over halvparten av de ekstra pengene må settes av til sparing. Noe de antagelig hadde blitt uansett, når den dagen kommer - eller?

Det hadde vært moro å kunne leke seg med halv-skatt pengene! Men samtidig hadde det vært veldig mye mer moro å starte 2013 med full BSU konto OG nesten 30.000 på konto!! Bare drøye 70.000 unna målet om 100.000 kroner på megabufferkontoen. Den situasjonen ville være nær sagt en revolusjon i min økonomi, da det å kunne fylle BSU allerede 1.1. aldri har vært i nærheten av en mulighet!

Dette ble detaljert, men nå er det out there. Det er mitt viktigste redskap for å komme i havn med dette - at det nå må forventes at jeg klarer å gjennomføre dette.

Er det for tidlig å begynne å tenke på halv-skatt pengene som er to-tre måneder unna? Nei, jeg synes det er akkurat passe tid. Jeg kjenner meg selv - jo nærmere jeg kommer den datoen, jo flere gode ideer får jeg om hva pengene kan bli brukt på. Og hvis ikke jeg allerede nå bestemmer meg for at de egentlig ikke er tilgjengelige, så blir de fort øremerket et eller annet forbruksformål som jeg egentlig ikke trenger. Garantert at det vil skje i løpet av to måneder! Derfor er jeg tidlig ute med å fortelle meg selv at det ikke er noe vits i å tenke på, for pengene skal inn på sparekonto. Øker sannsynligheten for at de havner der :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.