tirsdag 30. oktober 2012

Julebudsjett

Det er på tide med en påminnelse - det er snart jul!!
Jeg vet jo at det ikke er jul i morgen akkurat, men teller man i antall lønninger så er det for min del bare to igjen, hvorav en egentlig skulle kommet i romjula og skal ta seg av januars utgifter. Så i praksis er det bare en lønn igjen til jul.

La nå ikke jula komme som julekvelden på kjerringa i år igjen og være nødt til å kjøpe julegaver på kreditt og ta regningen i januar. Er vi ikke lei av det nå? Lei av å betale julekosen i januar mens vi samtidig lurer på hvordan tv-lisensen skal bli betalt, for så å grue seg til februar med studielån-forfall og høye strømregninger, noe som får oss bakpå helt frem til mars. Men vent, årsavgift på bilen ja! I tillegg er det kaldt og guffent, hva med en tur til Kanariøyene? "Alle" gjør jo det! Kan jo bare dra kredittkortet på det også. Plutselig ser man frem til feriepengene som da endelig kan brukes til å betale for fjorårets julegaver!! Og da igjen gi for lite penger til den alt for dyre ferien som vi bruker høsten på å betale for igjen ikke å ha satt av en krone til jula som venter. Er vi ikke LEI AV DETTE??

Dette kan snus om, den onde sirkelen kan brytes!! Den kan  brytes allerede nå, i år! Det er nå man må starte for å komme seg ut av denne nokså vanlige runddansen.

Det jeg har gjort, og oppfordrer alle til å gjøre, er å sette opp et julebudsjett. Se over økonomien med realistiske øyne. Hvor mye skal det brukes på årets julefeiring? Dette inkluderer jo alt, jeg ramser opp viktige utgifter å vurdere/huske på:

  • Julegaver
    Hvem skal ha hva, hvem MÅ få (barna antagelig) og hvem klarer seg med en liten oppmerksomhet (de voksne)? Skal gavene sendes? Husk å regne med porto. Kan noe bestilles billigere på nettet, da er det på tide å komme i gang. Husk: prisene stiger ofte jo nærmere jul man kommer på mange populære varer.
  • Festklær
    Hva må kjøpes nytt, hva passer fortsatt? Det er virkelig ingen lov som forbyr å bruke samme antrekk flere år på rad. Virkelig.
  • Julepynt
    Finn frem alt du har allerede nå, gå gjennom det - FØR du fristes av alle de flotte julevarene. Da vet du hva du evt trenger og hva du har mer enn nok av.
  • Julemat
    Både bakst og evt servering av julemiddager koster penger. Gjør et overslag eller sett en maks-grense for mat-forbruket. Skal det serveres alkohol i jula? Når og hvor mye? Dette kan koste like mye som maten, viktig å huske på. 
  • Reise/transport
    Skal dere ut og reise for å treffe familie? Husk at å kjøpe billetter tidlig kan lønne seg. Jula er svindyr reisetid, dette må forberedes og tas høyde for i budsjettet. Har vi råd til å reise i år?? Viktig spørsmål.
  • Nyttårsfest
    Denne må også planlegges for.

Så kommer hemmeligheten - løsningen på hvordan å bryte den onde sirkelen og ikke lenger betale julegavene i juni: 

- IKKE BRUK MER PENGER ENN DU HAR -

Hehe, enkelt, er det ikke? Og ja, dette gjelder faktisk for jula også. Dessverre er ikke jula unntakstilstand fra økonomien. Jeg innrømmer at jeg har behandlet den som om det fantes et eget jule-fond i alle år, til tross for at det aldri har eksistert noe slikt.

Flere viktige vurderinger:
  • Hvordan er økonomien, har dere allerede dyr kredittgjeld å betale ned? 
    Husk at selv om dere betale jula fra lønningene uten å bruke kredittkort, så er det å ikke betale ned gjelda det samme som å leve på lånte penger. Egentlig burde man være så streng at hvis man har kredittgjeld så må juleutgiftene ned på et virkelig minimum. Slik kan f.eks halv-skatt penger brukes til å bli kvitt dyr gjeld. Og med minimum mener jeg at eneste kostnad burde være gave til fornuftig pris til egne barn og barna dere feirer julaften sammen med. That's it. Kan det gis bort gaver som koster tid og innsats heller enn penger? Gavekort på barnepass, snømåking, gressklipping f.eks?
  • Hva annet kunne tenkte avsatte beløp være brukt til? Er dette rett prioritering?
    Det er ikke så lurt å bruke opp alt man har på jula hvis man vil til syden i februar f.eks. Er du/dere i ferd med å få orden på økonomien og ønsker en bedre økonomisk fremtid bør det kanskje veie tyngre enn å innfri alle andres juleforventninger.

Så, sett opp et budsjett, en total kostnad for hvor mye penger som kan brukes på jul/nyttårsfeiring i år. Og hold deg/dere til budsjettet. På den måten kan neste år startes uten at jula henger ved, vinterens regninger vil føles litt greiere (særlig hvis det settes av til de allerede, nå vet du at de kommer) og julegavene trenger ikke betales i juni! Er det penger til overs kan det betales på gjeld eller spares. F.eks til den ferien man gjerne skulle vært på.

Livet handler om prioriteringer, de færreste av oss har råd til å gjøre alt vi har lyst til. Å bruke alt for mye penger på jul vil gå ut over andre ting senere, for de fleste av oss. Alt dette bør tenkes gjennom før jula setter i gang for fullt.

Nå er du både advart og opplyst - ingen grunn til at jula nå skal henge ved utover nyåret!

Til sist må jeg legge til at det er dette jeg har gjort selv også. Spesielt i fjor. Jeg har vært vant til å bruke ganske mye penger på jul, uansett om jeg har hatt penger eller ikke. I fjor hadde jeg bestemt meg for å bli kvitt all kredittgjeld mellom 15.november og 1.januar, så det gjorde selvsagt at penger til jul ble minimert så mye som mulig. Noe ble brukt, noen gaver ble gitt, men kun til mine aller nærmeste og for fornuftige beløp. Budsjettet ble den gang satt ut i fra at kredittgjelden skulle bort, og bufferen på 10.000 skulle bestå. Det som var til overs etter dette og faste utgifter kunne brukes på jula.

I år er budsjettet satt ut i fra julekontoen jeg har spart opp i løpet av en 8 måneders tid, det var det fjorårets jul gjorde med meg. Jeg ønsker å prioritere endel penger til jula, og bestemte meg for å sette av en månedlig sum for å ha en passende konto til julegavehandel i år. 625 kroner per måned har gitt en konto på 5000,- til julegaver og/eller annet julekos. Et par av de dyreste gavene er kjøp allerede, det gjenstår 2600 kroner til resten. Det er mitt budsjett. Enkelt og greit. Så da tilpasser jeg bruken ut i fra budsjettet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.