fredag 12. oktober 2012

Ny netto formue

Etter å ha oppdaget at årets mål plutselig var nådd - så er det jo interessant å ta en titt på formuen også :)

En liten repetisjon av beregning av netto formue:
Netto formue er det du har av verdier minus det du skylder.
Altså, verdier minus gjeld.
Egentlig er dette er fint mål på hvordan det står til i økonomien, uten å måtte spesifisere nøyaktig hvor mye gjeld og hvor mye sparepenger og/eller verdier man sitter på. Ikke at jeg skjuler sånt uansett da ;)

Det er dermed to måter å øke sin netto formue på, enten ved å spare og/eller investere penger for å øke verdiene sine, eller ved å betale ned gjeld, for å redusere det man skylder. Jeg gjør litt av begge deler. Hittil har mye gått på gjeldsbiten, for å bli kvitt all unødvendig tullegjeld. Nå ligger fokuset fremover på sparing, langsiktig sparing.

Siden jeg har klart å bruke litt over 100 000 kroner på 1. betale gjeld, og 2. langsiktig sparing i år, så har jo det den flott konsekvens av å ha økt min netto formue med tilsvarende. I verdier regner jeg fjorårets verdi av leiligheten (er nok ganske riktig fortsatt, bor ikke akkurat i pressområde...men bor billig da!) og penger på bufferkonto og i BSU. Gjeld er alt av gjeld.

Siden forrige oppdatering av netto formue har jeg også gjort en annen justering, som går på hvilke tall man regner med. Jeg justerte ned studielånsgjelden til kun å omfatte den faktiske gjelden, og ikke skyldig med renter osv. Det var en forskjell på ca 16.000 kroner. Det spiller forsåvidt ingen rolle hvilket tall som brukes, så lenge det regnes riktig tall også ved nedbetaling. Derfor vil jeg nå bare regne inn rene avdrag på studielånet som fremgang. Per i dag har jeg en slags avdragsfrihet, dvs jeg betaler noe strafferenter på grunn av ikke spesielt gunstig uttak av ekstra lån osv. Hele innbetalingen går til å dekke disse rentene og det er ikke avdrag først i mai neste år. (ja, jeg vet det er dumt, og det er surt, og det er leit. *grøss*)

Sist jeg oppdaterte var netto formue på -531.000 kroner, og målet var å komme under -500.000 i år. Etter justeringen, og all sparingen og nedbetalingen så er status nå:

Netto formue: -480.305

(legg på 16.000 for justeringen om ønskelig, så er det allikevel rett over -500k)

Langsiktig mål er selvsagt å ha positiv formue! Neste år håper jeg å komme ned mot -350.000.
De som måtte savne en fullstendig oppdatert status med fordelingen av gjeld, sparing osv, får bare smøre seg med tålmodighet til en spennende uke i november ;)

Har en ny graf under. Det går i rykk og napp, sakte men sikkert oppover. Det store hoppet i juni skyldtes fornuftig bruk av masse feriepenger, halvparten av fremgangen i august var justeringen i forhold til studielånet.

1 kommentar:

  1. Fint at du gjør det så bra og holder ut. Jeg har også samme motivasjonen- men veldig i rykk og napp. Hvordan klarer du å holde fast mot målene dine når det oppstår fristelser. Har du noen tips?

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.