lørdag 22. desember 2012

Førjulsgave fra megleren og bruk av sparte penger

I Pengebingern har vi de siste dagene vært ivrig opptatte med alt som plutselig skal gjøres når det blir juleferie! Derav har det blitt litt lite blogging de siste dagene. Men nå er alle julegaver pakket og klare, innenfor budsjett. Juletre pyntet og satt opp, julevask utført og bare noen småtterier igjen før julefreden senker deg.

En av tingene som sto på planen hos oss var å få en ny verdivurdering av leiligheten. Så i går hadde vi megler på besøk og fikk en hyggelig førjulsgave! På et år har taksten på leiligheten vår økt med 12%! Og vi bor ikke i Oslo heller... Litt sjokkerende, men vi har lagt merke til noen gode salg av leiligheter med tilsvarende størrelse i borettslaget, så det er antagelig ganske riktig også. Så verdien på leiligheten er nå 50.000 kroner høyere enn hva vi kjøpte den for (vi betalte mer enn takst ved kjøp for å avskrekke evt forkjøpere), noe som var en veldig hyggelig overraskelse. Vi hadde bare håpet den hadde kommet opp i hva vi ga for den vi.

Nå har jo ikke verdiøkningen egentlig så mye å si, for bo må vi jo. Hadde vi solgt måtte vi kjøpt noe annet som også må antas å ha steget i verdi, så det blir liksom ikke egentlig noen fortjeneste sånn sett. Men det har litt å si for belåningsgraden vår, og det er hyggelig! Vi startet jo på 90% for et år siden, og er nå nede i 84%. Akkurat under dagens krav til 15% egenkapital, så det er bra. Gjenstår ikke så mye for å komme ned i 80% heller, noe som er første milepæl. Gjorde seg fint i regnearkene mine. Det påvirker også netto formue, som plutselig økte med 25.000 kroner. Fine saker. Angrer ikke på at jeg tok et drastisk valg for å komme meg inn på boligmarkedet. Selv om det er langt fra hovedstaden.

Ellers oppdaget vi at det sto et kraftig overskudd på regningskontoen grunnet mye lavere strømregninger enn "verste fall" hittil i år. En felles avgjørelse ble tatt, og en god del av overskuddet ble til nytt garderobeskap i gangen. Det står fortsatt igjen 2000 kr som strømbuffer da. Artig med oppsparte midler man ikke tenker over til vanlig :)

I julehandlingen har jeg dessverre brukt litt mer penger på ting til meg selv enn jeg hadde ønsket. Så jeg innser at det å satse på lavt forbruk på denne årstiden ikke går så bra. Neste år må jeg budsjettere inn litt mer til forbruk, for nå har jeg måtte låne et par tusenlapper av en annen øremerket konto som da må settes inn igjen i januar. Feilbudsjettering rett og slett. Legger meg det på minnet til neste jul.

Jeg håper på å få skrevet litt mer etterhvert, men jeg benytter anledningen til å ønske alle mine lesere en riktig god julefeiring og en fredelig romjul :)

2 kommentarer:

  1. Kan jo kanskje legge til at man ved ny høyere takst bør kontakte banken og se om man kan få lavere rente på lånet sitt. Nå har det seg sånn at vi har et BLU lån og har derfor allerede den laveste renta banken vår har å tilby. Vi har allerede snakket med dem om den saken tidligere i år, hehe.

    Nå venter vi på svar fra Statens Pensjonskasse ang å flytte boliglånet dit. DET vil ha en effekt på renta. Kommer tilbake med mer om det hvis det blir noe av.

    SvarSlett
  2. Fint at du blogger igjen. Begynte å lese Total money makeover i går, kjempeartig lesning, leser til øyet blir stort og vått...
    anneo

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.