onsdag 5. desember 2012

Julekalender for voksne

Neida neida, det er ikke så snuskete som tittelen kanskje gir inntrykk av!

Det er jo advent, tiden for å telle ned til den store dagen. Det florerer med pakkekalendere og sjokoladekalendere. Det er vel ingen tvil om at det er mye forventningspress blant foreldre også når det gjelder dette. En nyhetsartikkel jeg leste for noen dager siden skrev blant annet at barna i barnehagen sammenlikner gaver, og at gavene blir stadig dyrere og dyrere. Selv i adventskalenderen. Det er en skremmende utvikling, selv for meg som enda ikke har barn. Samtidig ser jeg i kommentarfelter og forum at svært mange forsøker å styre unna gavepresset og fortelle barna sine at det ikke er gaver det handler om, og ikke minst at det ikke er prisen det handler om. Så forhåpentligvis klarer mange foreldre å stå i mot forbruks-presset. Det er også noen der ute som rett og slett ikke har råd til dyre adventskalendere, og sikkert også endel som må late som at de har råd. Det vil si: kjøpt på kreditt. Det er trist hvis advent skal dreie seg om å få dyreste gaver.

Selv husker jeg med glede kalenderne som fulgte med Donaldbladene da jeg var liten. Med bilder bak lukene som man satte sammen til en historie, samlet opp eller liknende. Luker man rev av og sparte på. Det var koslig. Jeg har tydeligvis blitt gammel!  Men jeg har nå allikevel funnet meg en adventskalender som likner litt ;)

Nå er jo jeg generelt imot pengespill, fordi det er å kaste bort penger.
Les: Hvorfor ingen vinner i Lotto
Men når det er sagt, så mener jeg også at man selvsagt kan bruke "overskuddspenger" på hva man måtte ønske, når faste utgifter, sparing og gjeldsbetaling er ivaretatt. Og for tredje år på rad har vi kjøpt oss Flax-kalendere til advent. Jeg innrømmer at selv hos oss har setningen "tenk hvis vi vant 750 000" vært uttalt, og noen drømmer har vært diskutert. Så jeg forstår så godt hvorfor mange bruker opp ufornuftig mye på pengespill. Det er jo godt å leve i håpet! Men jeg mener allikevel det er bedre å planlegge slik at man kan oppfylle drømmene uavhengig av Flax, Lotto eller Tippekupongen.

Det er allikevel litt moro å skrape frem godteri, kranser, votter og grøt for å se om det kanskje kunne være tre like der. En gang i året får være greit når de er kjøpt inn for lommepenger som er avsatt til ufornuftig forbruk ;)

Forresten så var det ikke båtar og bilar det ble snakket om her, hvis vi hadde vunnet førstepremien her. Nei, min kjære sa så fint: "Tenk hvis vi vant 750 000! Da kunne vil betalt ned nesten hele leiligheten!". Og det målet skal vi nok nå uansett, det ville bare gått litt fortere hvis vi vant ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.