torsdag 21. februar 2013

Tjen penger på å flytte BSU

Som dere vet holder jeg på med å flytte BSU-pengene mine til en bank med høyere rente enn hva jeg har i dag. Det fine med BSU-pengene er selvsagt at det er der rentene er høyest, men det er allikevel stor forskjell mellom de beste og de dårligste bankene. På finansportalen kan man enkelt sjekke hvem som er best.

For min del går jeg nå fra en rente på 4,65% til en rente på 5,10%.
Noen vil si at det er lite vits å styre med bytte bare for noen få tideler bedre rente, og forsåvidt er det sant. Jeg kommer ikke til å tjene ti-tusenvis av kroner på dette. Men noen tusenlapper blir det faktisk, og penger tjent er penger tjent spør du meg ;)

Her er hvor mye jeg tjener på å flytte pengene mine:

Fortjeneste ved å flytte sparepengene. Kumulativt presentert i kolonne E.


Regnestykket er basert på følgende:
- Dagens sum i BSU (litt over 80.000 i skrivende stund)
- Dagens rentesatser
- At innskudd 2014 og 2015 skjer 1.januar hvert år (slik at det tjenes renter på beløpet hele året)
- Renter fra foregående år er lagt til totalsummen som det beregnes renter på for et gitt år (renters rente)
- At pengene står på konto i 5 år fra i år
- 100 kr for å opprette avtalen i år er trukket fra fortjenesten for 2012

Totalt har jeg i løpet av 5 år tjent 2867 kroner på å ha flyttet pengene til en konto med litt bedre rente.
Som tabellen viser øker fortjenesten som følge av byttet naturlig nok jo større beløpet på konto er.
Jeg rekker ikke å fylle BSU-kontoen min helt, men ender fra januar 2015 på rundt 130.000 kroner, da medregnet renter. For de som er tidlig ute og kan la pengene stå noen år så vil jeg absolutt anbefale å sette de dit med høyest mulige rente, og å flytte på de ved behov.

Husk: noen banker krever at du må være totalkunde f.eks, da kan det fort gå i minus hvis de tar høyere gebyrer på andre tjenester selv om de har litt bedre rente enn andre. Sjekk at det er mulig å kun opprette BSU-konto.

Samlet tid brukt på å flytte pengene: maksimalt et par timer
Søk på finansportalen, kontakte bank, fylle ut papirer, kopiere legitimasjon (hvis ikke man bor i nærheten av banken) og sende inn papirer.

Jeg ser på det som å få ekstra penger helt gratis, noe jeg alltid vil anbefale :)
Dessuten føles det godt å vise bankene at vi er oppegående forbrukere som ikke tar til takke med dårlige betingelser!

For moro skyld: tabellen inkludert en beregning av hva jeg ville tjent hvis jeg i dag satt med markedets dårligste BSU-rente. I følge finansportalen er den på 3,9%. Da vil det være betydelige summer å tjene på å bytte bank!

Fortjeneste ved å flytte fra dårligste til beste BSU-rente. Kumulativt presentert i kolonne F.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.