tirsdag 4. juni 2013

Nå skal du få bedre informasjon om kredittkortregningen. Hurra for nye krav fra Finanstilsynet!

Dette er kjempegode nyheter!
Nå skal du få bedre informasjon om kredittkortregningen (Dine Penger) 

Jeg synes det er flott at det nå kommer nye krav til bankene fra Finanstilsynet som forsøker å få bukt med at det sendes ut fakturaer på kredittkort og forbrukslån hvor det nær sagt kun fremgår minstebeløp. Ofte er informasjonen om totalt skyldig beløp skrevet med liten skrift på baksiden av fakturaen, den siden mange ikke en gang gidder å lese, mens selve fakturaen er ferdig utfylt med minstebeløpet som sørger for lengst mulig nedbetalingstid og da selvsagt mest mulig rente til banken. Det fremgår sjelden hvor mye totalkostnaden blir ved å dele opp betalingen. Det er selvsagt triks fra banken som vil tjene mest mulig. Men nå må de forhåpentligvis endre praksis.

Dine Penger skriver: 

Her er de nye retningslinjene som Finanstilsynet vil følge opp i stedlige tilsyn og gjennom foretakenes rapportering:
  • En søknad om kredittkort bør alltid avslås ved negativ kredittvurdering.
  • Opplysningene i kontoutskriften skal gis på fakturaen eller i et vedlegg til fakturaen. Opplysningene skal gis månedlig og skal være godt synlige.
  • Det skal fremgå av fakturaen at kunden selv kan velge et annet og høyere beløp enn minimumsbeløpet.
  • På alle fakturasystemer skal fakturaens beløpsfelt være blankt, eller angi kundens totalt utestående kredittbeløp.
  • Kunden må alltid gis tilbud om å inngå avtale om fakturering av totalt utestående kreditt.
  • Avtalegiro bør bare benyttes hvis kunden har valgt å få fakturert totalt utestående kreditt.
  • Alle fakturaer hvor kunden har utestående kreditt, bør inneholde en tabell som viser kostnadene ved ulike betalingsløsninger

Det er dessverre eksempler på at noen tror at de ikke skylder mer enn det regningen er på. Altså noen hundrelapper. Hvordan det er mulig å tro noe sånt etter å ha brukt kredittkort på shoppingtur eller et forbrukslån til ny tv er for meg helt uforståelig, men sånn er det nå en gang. Bryr man seg ikke og slipper å tenke, så er det kanskje mulig å misforstå. Det blir dyrt. Ulempen er selvsagt at det går hardest ut over de som da allerede har dårlig eller ingen økonomisk sans eller oversikt, og derav også føler de har lite penger. Sånn havner man raskt i en ond sirkel og man sitter godt fast i bankens grep. De nye retningslinjene vil tvinge frem tankegang hos mottaker av fakturaen, og det vil bli vanskelig å skylde på at man ikke har oversikt over gjelden. Å dele opp betaling vil bli et svært bevisst valg, og så lenge det også er informert om de faktiske kostnadene av dette (ikke bare en renteprosent) så får det jo være opp til hver enkelt hva man ønsker å gjøre. Det kan jo være noen som synes banken trenger støtte mer enn sultne barn i Afrika (satt litt på spissen).

Hadde dette hjulpet meg i mine kredittglade dager? Nei, mitt problem var aldri at jeg ikke visste hvor mye jeg skyldte. Jeg hadde finurlige regneark med oversikt over gjeld og kreditter! Tenk på det, der jeg nå har oversikt over budsjett, sparing og nedbetaling av bolig- og studielån så var det tidligere kreditorers navn og skyldig beløp. Så jeg visste. Jeg visste i stor grad også hva det kostet meg, det var bare det at jeg syntes kostnaden var grei! *grøss* Den var liksom verdt det for å kunne kjøpe en ting NÅ heller enn å måtte spare til den. Men så våknet jeg jo tilslutt og kom meg ut av kredittfella også. Det er verre med de som faktisk ikke forstår hva de gjør, og som enten tror de ikke skal betale mer, eller som tror de kan betale når de vil, eller at det er gratis å låne penger. For sannsynligheten for at de våkner opp av seg selv en dag før det er alt for sent er nok mindre. Så dagens praksis rammer virkelig hardest hos de som trenger det minst.

Hurra for skjerpede retningslinjer fra Finanstilsynet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.