mandag 24. juni 2013

Skatteoppgjør 2012 og bruk av skattepenger


Den siste tiden har jobben og sommeren tatt all min tid. Det har vært nær unntakstilstand på jobben, noe som har resultert i mange plusstimer på kontoen. Dessverre ikke overtidsbetalt, men en god arbeidsinnsats er aldri dumt uansett. Nå roer det seg ned igjen, og feriemodus begynner å senke seg. Samtidig er ikke dette årstiden for å sitte så mye inne ved pc på fritiden, her skal sol og varme nytes. Slikt er tross alt gratis glede :) Derfor er det lenge siden forrige blogginnlegg, og dette skrives på bussen hjem.

I dag kom min favoritt-sms, fra skatteetaten! Mitt skatteoppgjør for 2012 er tilgjengelig, noe jeg håper betyr at jeg også får en liten utbetaling i løpet av uka! 31.325 kroner skal jeg få tilbake. Jeg hadde selv bereget 31.072 kroner, vi er rimelig enige. Størstedelen av dette er reisefradrag for 20 mil daglig pendling, og nest størst er renter betalt på det alt for store studielånet. Med andre ord er det vanskelig å se på dette som kosepenger, for egentlig er det penger som skulle vært spart i 2012 men som ble holdt tilbake i form av for mye skattebetaling. Dermed er konklusjonen for bruken av disse klar: direkte inn på bufferkonto. Kontoen kan glede seg til en fordobling, noe som gjør at jeg da allerede er i boks med målet om å ha minst 2x netto månedslønner på konto. Sparingen fortsetter mot 100.000, og jeg har i bakhodet at 20.000 av innestående ved nyttår skal over i BSU 1.1.2014. Men årets skattepenger bidrar absolutt til fremgang på sparefronten.

Da kommer bufferkonto opp i litt over 60.000 kroner, som nevnt litt over 2 måneders utbetalte lønninger, og mer interessant ca 4 måneders faste utgifter. Det er positivt i seg selv.

Jeg har lovet en grundig oppsummering av økonomisk status og fremgang 1.juli, og den holder jeg fast ved. Antagelig kommer den allerede i slutten av denne uka :)

Må ellers benytte anledningen til å ønske alle en god sommerferie, uansett hvordan den tilbringes og hvor mye penger som brukes på den ;) Våre ferieplaner får jeg komme tilbake til, de er enda 3 uker frem i tid og budsjettet er ikke satt enda. Men at det blir et budsjett er det ingen tvil om!









1 kommentar:

  1. Oj, herlig sum å få tilbake! Her kommer det bittelitt over 12 000 kr tilbake, men med tanke på at fjoråret besto av kun tilkallingsvakter og fulltidsstudium så er det jo ikke ille! Og nå som jeg er arbeidsledig etter endt mammaperm så kommer de veldig godt med! Alt inn på felleskontoen her, så slipper jeg å tenke på min del av huslånet i sommermånedene hvertfall ;)

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.