torsdag 5. september 2013

Økonomisk schizofreni

Jeg føler meg schizofren for tiden.

På den ene siden planlegger vi bryllup og legger av penger til dette. Sitter med følelsen av "åååå - det er sånn det føles å spare til noe og SÅ kjøpe det!". God følelse. Jeg har forsåvidt spart det siste året uansett, men til buffer, ikke til noe spesifikt. Så dette er første gangen i mitt liv faktisk (skremmende, men sant!) at jeg sparer opp til noe dyrt før jeg kjøper. Men det blir definitivt ikke siste gang!

På den andre side leser jeg Early retirement extreme og MrMoneyMustache, om nøysomhet og å ta kloke økonomiske valg hver dag. Det er utrolig interessant, og jeg merker jeg fortsatt har mye å jobbe med! Lysten på "ting" er mindre enn før, men langt fra fraværende. Leser at vi bør ha tingene til de faller fra hverandre, og deretter erstatte med noe av god kvalitet som kan brukes i mange år. Jeg har lyst på større seng, 140 cm er ikke perfekt når en av oss sliter med å sove f.eks. Men om jeg skal vente til den er "utslitt" så må jeg vel ha den resten av livet?! Jeg skulle ønske det falt seg naturlig for meg å se for meg å ha et møbel i 10-20 år, men per i dag virker ikke det naturlig. Sofaen er vel oppe i 3 år nå, og jeg synes den er gammel (!). De tankene må jeg jobbe med å endre på.

Ellers fikk vi et hyggelig brev fra Canal Digital i posten, som oppgraderer hastigheten på internetten vår, og jammen oppgraderer de prisen med 80 kroner også. Nå har de fått en like hyggelig epost fra meg med beskjed om å nedgradere abonnementet. Resultat: umerkbart tregere internett, 20 kroner billigere i måneden. Jeg tror Canal Digital lever godt på at de fleste ikke gidder å i det hele tatt sjekke hva som skjer, og de som sjekker synes selvsagt ikke at 80 kroner pr mnd er så mye, særlig når man får høyere teoretisk nedlastingshastighet. Samtidig sitter de fleste med pc på wifi med trådløse kort eller routere som uansett ikke støtter de nye høye hastighetene. Men dette er de færreste klar over, og betaler derfor gladelig 960 kroner ekstra årlig, for å surfe til nøyaktig samme hastighet på pc'n sin. Viktig å følge med! Vi sparte nå 100 kroner i måneden på å være våkne.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.