torsdag 24. oktober 2013

Mot kaldere tider

Det er høst - løv faller av trærne, og temperaturen sykner både ute og inne.
Det er bare å innse at varmekilder nå må tas i bruk.
Når ulljakker, ullsokker og pledd ikke lenger gjør nytta, da må panelovnene på hos oss.

I den forbindelse er det vel tiden for å minne om å tenke over strømforbruk og ikke minst sjekke strømavtalen opp mot markedet. Noen ting å tenke over:

Strømavtalen
Strømavtalen er det viktig å holde rede på og å sammenlikne med konkurrenter, på lik linje med forsikringsavtaler. Det kan være endel å spare på å bli kvitt høye månedlige påslag, eller udugelige fastprisavtaler.
  • Sjekk vilkårene for strømavtalen din.
    Det kan ofte gjøres ved å logge inn på kraftselskapets side, eller se på forrige faktura.
    Finn detaljene for strømavtalen.
  • Det billigste over tid sies å være å betale spotpris, etterskuddsvis. Så spør du meg er dette den beste avtaletypen, da de fleste av oss har behov for strøm over tid. Fastpriser tjener normalt sett kraftselskapet på - ikke du.
  • Sjekk påslaget, oppgis gjerne som en månedskostnad. Er det høyere enn krone 0,00 så har du en for dårlig strømavtale. Både Kraftinor, Lærdal energi og Gudbrandsdals energi gir nå strøm til spotpris uten påslag. Sjekk for din kommune hva som er tilgjengelig hos: konkurransetilsynet/kraftpriser
  • Bindingstid er fy-fy og nei-nei.

Mine strømsparetips
Etter å ha forsikret seg om å ha billigst mulig strøm, så må man passe på forbruket. Det er sikkert tusenvis av gode strømsparetips der ute, Dine Penger skriver litt om det i dag, Grønn hverdag skriver litt om strømsparing, og også kraftselskapene skriver om strømsparing, her er Hafslund sine tips. Og til sist, hva vi gjør hos oss:
  • Timere på panelovner, se eksempel: Strøm 2012
  • Tv, stereo, laptoper koblet til styrt stømuttak. Helt av om natta og når vi er på jobb. (Nytt av året)
  • Fullest mulig vaskemaskiner
  • Fullest mulig oppvaskmaskin
  • Rom som ikke varmes opp (gjesterom)
  • Sparepærer, sparedusj
  • Skrur av lys i rom vi ikke er i

Ting vi kan bli flinkere til:
  • Tine frossenvarer i kjøleskapet (dette skal jeg prøve å innføre snarest -vi tiner endel)
  • Dusje på treningssentret. Sambo har medlemskap, jeg vurderer å bli medlem. Smart å ta dusjen der etter trening, når vi uansett betaler for å være der. I følge Dine Penger koster en 10 min dusj litt over 5 kr, sparer vi tre dusjer i uka er det 15 kr pr uke og 60 kr i måneden. Det er faktisk litt penger. Vel og merke kun hvis man uansett betaler avgift til treningssenter. Det er fortsatt billigere å trene (og dusje) hjemme!
  • Installere timer på den siste panelovnen (ikke i bruk enda - men snart må den på). Dette er bare latskap fra min side, da ledning til kontakt krever litt ekstra sikring mot ivrige kjæledyr med lange tenner. Må få gjort dette i år.

Ellers ser jeg frem til å lage en ny strømoversikt over nyttår. Spent på om forbruket er lavere i år enn i fjor. Hittil ligger det godt under, men to kjølige måneder gjenstår, så det blir spennende.

1 kommentar:

  1. Er "nesten" enig angående påslag. Men da jeg valgte for ca 1 år siden, droppet jeg de 2-3 alternativene uten påslag fordi de medførte diverse påtrengende skit jeg prinsipielt holder meg langt unna. Som i å måtte installere deres app for å bestille strøm, like dem på Facebook, motta reklame pr e-post osv. Jeg takler å betale 10-50kr mer i året for å slippe det.

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.