fredag 15. november 2013

Statsbudsjettet 2014 - slik påvirker det min økonomi

Som overskriften sier, hvordan vil jeg påvirkes av det nye statsbudsjettet og endringene som gjøres? Vel, i realiteten ikke stort sånn umiddelbart. Men la oss nå se.

Lavere skatt
Skattesatsen for personbeskatning reduseres fra 28 % til 27%, noe som gir litt mindre skatt. Hurra!

Arveavgiften fjernes
Den største endringen som er positiv for "folk flest" er at arveavgiften fjernes. Takk gode gud. Verre dobbelbeskatning skal man lete lenge etter! De som klarer å skape et overskudd som kan arves videre har jo gjort det med penger de allerede har skattet av. I tillegg har det tydeligvis styrt økonomien sin til et overskudd. Straffen for det har hittil vært at det skulle skattes av pengene - igjen - i det de gis videre til neste generasjon. Så at den fjernes er på høy tid!

Nå er det kanskje nærliggende å tro at jeg venter en stor arv siden jeg er så glad for at arveavgiften fjernes, men nei, langt der i fra. Men jeg er glad på vegne av de som har skapt en arv og som nå kan gi den videre uten å vite at staten skal ha en stor del av kaka.  Samtidig ser jeg for meg at det skal mye til for å gjeninnføre den avgiften, så en eller annen dag kan den også komme meg tilgode, muligens. Nå har det seg slik at arv ikke er noe man har krav på, våre foreldre og besteforeldre må få bruke pengene sine på akkurat hva de vil. Ev evt arv må anees som en bonus i regnskapet, ikke noe man regner med. Samtidig kan arv også være et betydelig beløp, slik at det i kroner og øre er denne endringen som har potensialet til å gjøre den største forskjellen økonomisk.

Økt BSU-sparing
Ja, endelig økes grensen for hva man kan spare i BSU!
Fra 2014 (?) øker årlig sparebeløp fra 20.000 til 25.000, og maksimal sparebeløp økes til 200.000 kroner. Effekten er et økt skattefradrag på 1000 kroner, og mer penger som kan stå på konto til BSU-rente. Dette er vel og bra, jeg putter inn de ekstra 5000 og håver inn en ekstra 1000-lapp i skattefradrag. Dessverre øker de ikke aldergrensen også, hehe (jeg bare tuller altså, jeg må skylde meg selv for å ha kommet sent igang), og jeg har bare 2 år igjen å spare i BSU.

Reduserte fradrag
Tilsvarende med at skattesatsen reduseres ett prosentpoeng, så blir det tilsvarende lavere skattefradrag på fradragsberettigede poster. Jeg har et relativt stort pendlerfradrag, og dette reduserer den totale effekten av skattelettet noe. Men det går allikevel i pluss, så ingen klager.

Jeg har ikke regnet på det enda, men i sum blir dette positivt ser det ut til, med andre ord mer penger i min lommebok som jeg selv bestemmer hvordan jeg skal forvalte. Det er fint. Jeg ser media er i full sving med å fortelle oss hvor utrolig lite dette utgjør. "Barnefamilie med halvannen million i årsinntekt får bare et skattelette på 4000 kr i året", ser jeg på Aftenpostens fremside. Ja huff, bare 4000 kr mer i året. Altså, er ikke enhver forbedring bra?? Media fremstiller det nesten som om folk flest får mindre penger?! Mens realiteten er det motsatte. Ja, de fjerner skatteklasse 2, dette vil gi økt beskatning for et fåtall. Og ja, de reduserer formueskatten bittelitt, noe som medfører at de med størst formue får mest skattelette. For sånn fungerer nemlig prosentregning. Og jøss, skal det lønne seg å ha formue nå plutselig? Som om det noen sinne ikke har lønnet seg å ha formue. Altså, noe av det jeg har hørt og lest i media er så absurd at jeg ikke orker å høre på.

Jeg skulle ønske media ikke prøvde så hardt å overbevise folk om at dette er en dårlig deal, mens det egentlig, for "folk flest" er positivt og fører til litt mer penger i lommeboka. Litt mer burde være bedre enn ingenting. For meg er det i alle fall det.

Edit: et grovt regnestykke viser følgende: skattelette: 2000 kr (redusert skatt på lønn) + 1000 (skattefrdarag økt BSU). Reduserte fradrag hadde for likningen 2013 hatt en effekt på ca -900 kr. Så totalt rundt 2100 kr mer å rutte mer i året. Jeg takker og tar i mot, heller enn å sutre over at det ikke er det dobbelte. Noe jeg helt ærlig tror er et fenomen media ønsker å skape, heller enn at det er det "folk flest" føler og mener.

1 kommentar:

  1. En ting du ikke tok med: Personskatten går ned med 28% til 27%, men noe av dette spises noe opp av at trygdeavgiften (som beregnes på hele lønnsinntekten, uten fradrag) går opp fra 7,8% til 8,2%.

    For min del hadde jeg stanget hodet i BSU taket, så økningen i BSU grensen en ganske betydelig lette på 5000, så alt i alt må jeg jo si meg fornøyd for min egen del.

    Veldig oversiktlig og god blogg dette!

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.