fredag 25. april 2014

Endring av årets mål

Jeg tror jeg er nødt til å endre litt på årets mål :)
Nå er bilsparingen fullført, 120 000 kroner står klare på konto for å betale for nyere bil.

Recent events og beregninger gjør at vi har mulighet for en mye mer konkret målsetning for året, og for neste år. Etter grundige beregninger skal det være mulig for oss å eie vår egen bolig 100% i januar 2016. Noe som faktisk ikke er mer enn halvannet år til! Hvis vi fokuserer alt mot å betale ned boliglånet kan vi vi slå opp med banken, hurra!

Egentlig trodde jeg ikke det var mulig, og hadde derfor ikke tenkt å satse så høyt. Men så får vi tilbake endel på skatten fra i fjor, siden vi ikke justerte skattekort i 2013. Det var egentlig penger jeg hadde glemt, men de utgjør en stor forskjell!

Per nå er boliglånet på ca 670 000 kroner.
På BSU står det ca 111 000 kroner. Her blir siste innskudd med skattefradrag i 2015, fordi jeg har blitt gammel.

For å bli kvitt de resterende 559 000 er planen å spare opp 240 000  i år, og deretter spare opp 319 000 neste år. Det føles som helt absurde summer, men i følge regnearket er det mulig.Vel og merke så lenge vi minst beholder dagens lønninger, og klarer å holde motivasjonen oppe i halvannet år. Jeg tror det skal gå :)

Man kan alltids lure på hvorfor i alle verden og hva poenget er. Særlig siden flytting til dyrere bolig etterhvert ligger i kortene. Men vet dere, dette motiverer oss, og jeg kommer ikke på noe annet som kan få oss til å spare opp så mye penger på så kort tid. Og det er det aller viktigste, nesten uansett hva motivasjonen hadde vært.

Og i enden av det hele venter en belønning. Tanken er at vi da sparer i noen få måneder til og tar oss en skikkelig luksusferie. Den gulrota er heller ikke dum :)

Dermed, nytt mål for 2014: Spare opp 240 000 kroner til nedbetaling av boliglån.

Men nå er det snart avreise på weekendtur til Wien!
Må passe på mens vi enda setter av til reiser, 2015 blir fort et veldig reisefritt år ;)

4 kommentarer:

  1. Dere er helt RÅ på sparing, hoho dette blir morsomt og interessant og følge med på fremover!! :) For en innsats dere skal gjøre! :) Ikke at jeg har noe med dette i det hele tatt,men jeg har jo lest mellom linjene at dere kanskje tenker på og få barn en gang. Og siden du er 33 år nå,så ville jeg ikke drøyd altfor lenge med den prosessen,og barn er dyrt!! :) (valgte selv og vente til jeg var 34år med prøving på barn,og d endre i prøverørsforsøk) ;) Sier ikke at det blir deres tilfelle, men husk at man alltid kan planlegge når man ikke vil ha barn men ikke alltid når man vil ha barn ;) Sikkert totalt unødvendig av meg og si dette,men siden jeg har erfart det selv,så tenkte jeg det var greit og lufte det.. at sparing ikke kommer fremfor barn ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Skal vise dette til mannen, hehe ;)
      Neida, sparing får vi til uansett. Utgifter til barn kommer, men de rekker uansett ikke bli særlig høye før etter vi har betalt leiligheten i hvertfall ;) Siden jeg pendler, noe som koster, så vil en evt permisjon for meg medføre at vi får endel mer penger hver måned, nok til å dekke utgifter til baby det første året. Så sparingen vil nok gå sin gang uansett tror jeg!

      Slett
  2. Virkelig imponerende! Dere har leilighet nå eller? Og skal flytte til hus og ta opp nytt lån på det etterhvert? Det blir vel ikke så mye kanskje hvis du kan selge det du har nå. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, har leilighet, 4-roms. Usentralt, så den koster ikke så mye. Bare en drøy mill. Ser vel for oss å i hvertfall bevege oss mot rekkehus. Usikker på om vi vil ha hus egentlig. Er av og på med det. Ser venner som bruker hele somre på vedlikehold og plenklipp, vi har så mye annet vi liker å drive med ;) Og begge har vokst opp i leilighet, så ingen har kjempefølelser for hus heller. Dermed godt mulig vi ikke kjøper hus, men kanskje større leilighet? Ellers er det vel nærliggende å flytte mot hovedstaden igjen, og dermed måtte betale dobbelt for samme type bolig som vi har nå :-/ Frister ikke så mye å ta opp lån igjen hvis denne blir nedbetalt, men kanskje blir det nødvendig. Kan ikke pendle langt for alltid, og jobbmarkedet er i hovedstaden. Får finne et sted passe langt unna kanskje, vi får se etterhvert. Men uansett vil vi betale ned denne, just for fun, hahaha :) Så får vi se hvilke valg vi tar etterhvert.

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.