mandag 5. mai 2014

Ny seng - kjøpt brukt

Da har vi kastet ut den lille 140-senga fra studietiden og erstattet den med en skikkelig digg 180 bred seng! Det har jeg hatt lyst til å flere år, og tilfeldigvis kom jeg over et "kupp" på finn.no som var for godt til å gå forbi. Har faktisk "mistet" et liknende kupp før fordi jeg var treg, så denne gangen kastet jeg meg rundt og var heldigere enn sist. Fikk kjøpe sengen :)

Det som er litt uvanlig, kanskje, er at vi også kjøpte med madrasser. Og det er jo nettopp der vi har spart utrolig mye penger, da gode madrasser er dyrt. Pent brukte og relativt nye madrasser er jo like gode, bare gratis, da det naturligvis er dårlig bruktmarked for slikt. Men for endel fremstår det som uaktuelt å kjøpe brukte madrasser. Men ikke for meg, hehe ;) Mannen var i utgangspunktet mer skeptisk, men dette kjøpet er selv han svært fornøyd med. Vi så selvsagt over madrassene før vi kjøpte/tok de med. Rene, pene, flekkløse og fortsatt hvite. Hva mer kan man be om? De så helt nye ut. Og for undermadrasser er jo det egentlig som forventet. Det som overgikk forventningene var at overmadrassen også var i absolutt brukbar tilstand. Den fikk seg en dag med luft og sol, samt en runde med støvsugeren, og deretter la vi bare på en madrassbeskytter og rent sengetøy. Gikk helt strålende, og vi merker på ingen måte at madrassene er brukt. Helt supert!

For alt betalte vi 1300 kr, og da alt er fra Ikea ser jeg at nåverdi er på ca 8000 kr.  Hvis vi skulle kjøpt inn det samme nytt nå. Bare sengen i seg selv koster 2600 kr med ribbebunner. En slik kostnad  har vi ikke råd til skal vi nå vårt mål om å spare opp 240 000 i år. Dermed måtte vi eventuelt være kreative og kjøpe brukt. Det skal sies at vi hadde sett for oss å måtte kjøpe ny overmadrass, den i seg selv koster 3500 kr, men så var den som vi fikk med i så fin stand at det virket veldig unødvendig å kaste den. Og da selv min noe bakteriofobe mann er enig, så føler jeg at det må være helt greit :) Kostet bare på oss en ny, bra, madrassbeskytter til 749 kr. Noe vi uansett måtte hatt, da jeg liker å beskytte overmadrassen med noe som er vaskbart på 60 grader. Noe det ser ut til at forrige eier også har gjort.

Så da er bruktkjøp tatt helt ut. Jeg skjønner at mange synes det er i overkant å kjøpe madrasser brukt, men så lenge alt ser pent brukt ut så tror jeg kanskje det er mest mentalt og ikke noe som faktisk er farlig. Men kanskje er ikke slike kjøp for alle, men for de som ikke synes det er krise så er det mye penger å spare, da slikt går for en billig penge. Gjerne fordi folk flytter, eller har innredet et gjesterom som skal bli barnerom osv. Spesielt sengene som er oppgitt å ha vært gjestesenger kan være overraskende bra, og utrolig lite brukt. Hos mange står de mest til pynt. Så de sengene kan man sjekke ut hvis man tenker på å kjøpe brukt.

Senger med madrasser kan man med andre ord få billig, så billig at det faktisk er lite å tape på å gi det er forsøk, fremfor å kjøpe nytt. Sengetsammer kan i alle fall kjøpes brukt, undermadrasser kan gjerne kjøpes brukt om de er ganske nye og ser rene og fine ut, at overmadrassen er i så fin stand som den vi fikk med er nok uvanlig, men unntak av på gjestesenger hos folk. Men mye av utstyret kan kjøpes billig og redusere kostnadene forbundet med å kjøpe ny seng. I tillegg er jo alt av bruktkjøp godt for miljøet. Jo lenger vi klarer å holde ting i bruk før det havner på dynga, jo bedre er det. Sover med god samvittighet faktisk :) Håper noen kan ha bruk for min gamle rammemadrass også, jeg forsøker meg på å selge den eller gi den bort. Alt er bedre enn at den må på dynga da den fortsatt er mer enn brukbar som gjesteseng f.eks!



Et hengerlass seng i stua!

Det bygges,
så enkelt når det meste allerede er satt sammen!


Finito!
Så fornøyd jeg er - uansett om noen har eid sengen før meg :)
1300 kr altså, så gøy!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.