torsdag 29. januar 2015

Sparerate

Det kan være nyttig å følge med på, og evt sette seg mål om, hvor mye man sparer hver måned i forhold til netto inntekt. Hittil har jeg bare registrert det, uten å tenke så mye over det.

Hva inngår i sparerate?
Jeg velger å inkludere all langsiktig sparing. Og i fjor lot jeg dette inkludere bilsparingen, selv om det ble til kjøp av noe som faller i verdi. Man kan vurdere om slikt bør inngå eller ikke, men pengene ble brukt på noe som økte vår formue, så jeg inkluderte den. Ellers er det da langsiktig sparing på konto og i aksjer/aksjefond, samt avdrag på gjeld. Sparing til forbruk inkluderes ikke.

Hvordan beregne sparerate?
Legg sammen all sparing og avdrag på gjeld, del på netto inntekt. Alt du har fått utbetalt uansett sammenheng. Dette kan gjøres hver måned, og sees på samlet i slutten av året også. Bregnes gjerne i % av netto inntekt.

Sparerate 2014
I 2014 ble vår sparerate gjennom året på 46%. Det betyr at litt under halvparten av alt vi fikk utbetalt gikk til å øke forme. Men så var 2014 et godt spareår for oss, om dette kan overgås i 2015 er usikkert.

Hvor mye bør man spare?
Det er vel ganske enkelt slik at jo mer du sparer, jo raskere øker formuen.
Når man skal starte å spare er tommelfingerregelen å spare langsiktig minst 10% av netto inntekt. Det bør være et minimum og noe alle bør etterstrebe. I den andre enden av minimum leser jeg i boka Early Retirement Extreme at det er en klar sammenheng mellom tiden det tar å oppnå økonomisk frihet, og spareraten. Om det skal gå veldig raskt må man opp i 70% eller mer. For mange er dette helt urealistisk, det fordrer en inntekt god nok til å dekke alle nødvendige utgifter på bare 30% av inntekten. Samtidig har dette mye å gjøre med utgiftsnivå, og det er gjerne der hemmeligheten ligger. Men klart, med kostnaden for tak over hodet vi har i dette landet er det vanskelig å oppnå noe slikt på lav inntekt uten å flytte ut i telt og ty til andre ekstreme metoder for å redusere kostnader.

For alle vil jeg si at man bør spare 10% av netto inntekt hver måned, eller mer. Jo mer, jo raskere øker formuen og økonomien blir bedre. Å jobbe med å holde utgiftene nede og øke inntektene vil kunne øke spareraten. For oss betyr f.eks aldri en lønnsøkning mer penger til forbruk. Forbruket ligger der det gjør, uendret.

Hvordan øke spareraten
Det er enkelt: Reduser utgifter og/eller øk inntekter.

3 kommentarer:

  1. Bra innlegg! :) Selv har jeg også registrert sparerate gjennom 3 år uten å egentlig ha et aktivt mål. Helt til jeg leste dette innlegget av MMM i sommer: http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

    Mens spareraten før gjerne lå på 30-50%, har den de siste 7 mnd ikke havnet under 60% :o Det er motiverende med et mål som baserer seg på sparerate fordi den motiverer både til sparing og til å øke inntektene. Også er det så godt å se at så mye av min inntekt går til å betale meg selv! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har lest innlegget hos MMM tidligere jeg også :)
      Burde strengt tatt øke spareraten vår, men har det så komfortabelt i dag.
      Middelklassekomfort mener jeg noen har kalt det :p

      Du er god som kommer over 60%! Synes det er imponerende! Og inspirerende :)

      Slett
    2. Takk :) Er litt imponert selv faktisk. Satte meg det jeg trodde skulle bli et veldig hårete mål om å holde meg over 50%. En av hovedgrunnene til at jeg greier å ha en så høy sparerate tror jeg faktisk er det valget jeg tok med å flytte rett ved siden av jobben. Sparer vannvittig mye penger (og ikke minst tid) på transport (bruker vel rundt 200 kr i mnd på transport) og i tilegg gjør det at det er veldig enkelt å jobbe overtid uten at jeg mister noe særlig mer av dagen (Jeg liker å se på det som at jeg jobber overtid mens andre sitter i rushtrafikken :)

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.