tirsdag 10. november 2015

Ferdig med julehandel

Foto: freeimages.com
Jepp, tro det eller ei :)
Ok, det mangler én bitteliten gave, men ellers er det hele i boks!
Ligger fint stablet og klar for at jeg skal kose meg med innpakking. Morsomt nok er det meste fra et og samme sted i år, men unntak av gavene til unger som har kommet til hos venner og familie, disse ble kjøpt på nett da en online leketøysbutikk hadde salg.

Faktisk var alt dette i boks før utgangen av oktober i år, og det har ALDRI skjedd før! Den første julegaven ble faktisk kjøpt i april. Den store utfordringen nå er å bare holde oss til det vi har kjøpt inn og ikke falle for fristelsen å kjøpe inn mer. Ved å holde seg unna butikker bør det gå bra. Gavehandlingen er lagt på et rimelig nivå i år, grunnet kommende utgifter i forbindelse med forventet familieforøkelse, samt av hensyn til sparemålet vårt. Og for å være ærlig er de fleste gavene spiselige/drikkbare i år. Jeg synes det er veldig greit, siden alle "har alt" uansett. Det handler om å gi en oppmerksomhet mer enn at det skal være dyrt.

Totalt havner gavehandlingen i år på rundt 3000 kroner, noe som er beskjedent i forhold til snittet som ligger på rundt 6000 kroner per person. Vi er nede i rundt 1500 per person. Ikke fordi vi ikke har penger eller er gjerrige, alle får noe de blir glade for (tror vi!), men fordi vi ikke vil kjøpe dyre ting bare for å kjøpe av forventninger til pris. Det er tullete synes jeg. Voksne trenger nesten ikke gaver lenger, det er bare symbolsk og for kosens skyld. Barn synes jeg jo skal ha noe, men prøver da å kjøpe noe lærerikt og/eller brukbart, ikke bare plastdingser.

Nå ser jeg frem til å innlede advent med årets pinnekjøttmiddag med familien  om et par ukers tid. Så tid for å jakte på billig og bra pinnekjøtt!

Flere som er ferdige eller godt i gang?






7 kommentarer:

  1. Ferdig for lengst! (En gang i sommer.) Elsker å gå i butikker, men har høy terskel for å kjøpe noe. Spesielt til meg selv. Har derfor tatt ut kjøpelysten på julegavehandel. Jeg har julegavene i bakhodet hele året, og slår til når jeg finner noe fint til en grei pris. Kjøper både til egen og mannens familie (begge har store familier), og har aldri brukt mer enn maks 2000,- totalt. Her skal det riktignok sies at vi kun kjøper til barn, ingen voksne. Januar er med alle sine salg en fantastisk måned til julegaveshopping, så jeg setter faktisk til side penger i desember til dette. Forøvrig oppfordrer jeg de vi får gaver av til å holde gavene de gir barna mine på et rimelig, lavt nivå og presiserer at vi også blir glade for pent brukte ting!

    SvarSlett
  2. Imponerende!
    Å kjøpe gaver + det å ønske meg ting til jul, er noe av det aller verste jeg gjør frivillig. Har du noe i arkivet ditt som omhandler julegaver? Tips til sjapper, gaver og hva man kan ønske seg? Jeg får som regel ting som jeg aldri ellers ville kjøpt og som jeg ender med å gi vekk istedet for å bruke dem 5 ganger på 10 år.

    SvarSlett
  3. Sjekk ut tag "jul" under "jeg skriver om" på høyre side :)
    Det med å få unødvendige ting er et problem ja...
    Jeg har formidlet til de nærmeste hva vi trenger, og de følger opp heldigvis.
    Venner vet vi liker spiselige gaver - det er jo glede og nyttig på en gang!

    SvarSlett
  4. Så flinke dere er. Jeg har ikke begynt selve shoppingen, bare planleggingen, og da tar ikke selve innkjøpet så lang tid. Synes dere har lagt dere på et fornuftig nivå hva gjelder totalpris. Jeg forsøker å begrense så mye som mulig selv, men ender likevel opp på det dobbelte per pers. Kanskje det har noe å si at vi har egne barn og stor øvrig familie. Hvor mange mennesker har dere kjøpt til?

    SvarSlett
  5. Jeg kjøper til 14 barn. Hilsen den shoppingglade anonyme!

    SvarSlett
  6. Dette er til fire voksne og tre barn for vår del, så snittet er på over 400 per person. Er en litt dyrere gave som drar opp det snittet, ungene får f.eks gaver for rundt 150 kr hver. Mer enn nok.

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.