mandag 11. januar 2016

Spar penger: kutt reklame!

I starten av året er det alltid inspirerende å finne smarte måter å spare penger på. Nå for tiden gjør jeg derfor meget fornuftige grep som vil spare meg for mye sløsing fremover! Jeg prøver å bli kvitt mest mulig reklame. For som alle vet: den billigste varen er den som aldri blir kjøpt.

Det er utrolig hvor påvirket man blir av reklame. Hvordan å påvirke oss slik at vi får lyst til å bruke penger er jo et helt eget fagfelt som vareprodusenter og kjeder legger mye penger i. Så de aller fleste vil på et eller annet vis bli påvirket av reklame. Og det er alt fra "oi, den måååå jeg bare ha", til "det der er bare tullete, men nå kom jeg jammen på noe annet som ville vært kjekt å ha...". Å lese, høre eller se reklame påvirker oss til å tenke på ting vi ikke egentlig trenger, men som plutselig virker kjekke å ha allikevel.

Det aller beste er derfor å utsette seg selv for minst mulig reklame. For som jeg har skrevet om tidligere er det veldig lønnsomt å kunne skille mellom behov og ønsker. Og reklamen gjør dette vanskeligere ved at den påvirker vår underbevissthet, og skillet mellom "dette trenger jeg" og "dette har jeg lyst på" viskes ut. Behov bør alltid identifiseres ved at en mangel oppdages, ikke etter å ha sett en reklame. Jeg vil påstå at i 99,9% av gangene det dukker opp et "behov" etter å ha sett en reklame, så ville det "behovet" ikke oppstått av seg selv om reklamen ikke hadde vært der.

Og hvordan unngå reklame?

  • Avmeld nyhetsbrev på epost. Alle reklameeposter skal ha en mulighet for avmelding, knappen finnes gjerne med ekstremt liten skrift nederst i eposten. Trykk på den - du vil aldri savne mailene du ikke får! Det er bare å begynne å trykke på avmeldingsknappene for hver epost som kommer inn. Tilslutt blir innboksen deilig fri for reklame!

  • Reservér husholdningen mot uadressert reklame, les mer her. Vi har hentet klistremerke hos posten som sitter på postkassa. Og det fungerer godt, vi får lite reklame. En annen fordel av dette er mindre papirsøppel som igjen gir mer tid til annet enn å bære ut papirsøppel!

  • Bli kvitt reklamekataloger. 
    F.eks HM, Ellos osv, er flinke til å sende deg "sesongens nyheter". Men egentlig visste du ikke at du trengte nye klær en gang. Men klart det frister etter å ha sett alt det fine! Det beste er å aldri se det nye fine, før man evt må ut i en butikk fordi et plagg må erstattes. Hos noen kan man velge på nettsidene til leverandøren, mens andre (bla HM etter min erfaring) må man faktisk kontakte direkte for å be de slutte å sende katalog hjem i posten. Selv mailet jeg de for noen år siden og fikk slutt på reklamen.

  • Skru av lyden på tv i reklamepausene. 
    Merkelig hvor mye mindre interessant en reklame blir om den ikke har lyd!
    Mute-knappen er genial for reklamepauser. Det aller beste er naturligvis å ikke se spesielt mye på tv i det hele tatt! Det finnes bedre ting å bruke tiden på. Men, siden de fleste av oss alltids havner foran tv'n på et eller annet tidspunkt i løpet av dagen, er dette et viktig tips.

  • Installer adblock (eller liknende) i nettleseren på pc for å unngå annonser og reklamer.
    Dette er meget enkelt og veldig effektivt! Vær obs på at noen nettsiden krever at du "hvitelister" de for å få lese innhold (og annonser...), men det er kun et fåtall fortsatt. Det mest merkbare er at pop-up reklame forsvinner, så det gir i det hele en bedre surfeopplevelse også. I tillegg slipper du å se alle tingene du ikke visste at du trengte!

Selv holder jeg på med første punkt, da de andre er utført. Mens første punkt gjerne krever en gjennomgang innimellom. Jeg har en tendens til å delta i noen julekalendere på nett i adventstiden, og da blir det mange nyhetsbrev i januar. Men, det er en smal sak å melde seg av igjen heldigvis. Så hele januar er rutinen å avmelde hvert nyhetsbrev som måtte finne veien inn til innboksen. Så blir det lettere å unngå fristelser resten av året.


1 kommentar:

  1. Fine og nyttige tips! Telefonselgere kan også være veldig overbevisende :) Men dem går det også ann å reservere seg imot. En annen form for reklame man utsettes for er vareplasseringen i butikkene. Butikkene bruker mye tid å energi på å finne ut hvordan de skal plassere varene i butikken for at folk skal putte ting "de ikke viste de trengte" i handlekurven. Vet ikke hvor mange ganger jeg har gått inn i en butikk for å kjøpe melk og brød og kommet ut med to fulle handleposer :) En handlelapp og ukeshandling er god medisin mot dette :)

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.