torsdag 11. mai 2017

En liten oppdatering

Tenkte å gi litt lyd fra meg med en liten oppdatering :)

Det skjer ikke så mye på økonomifronten akkurat nå. Mannen går hjemme med vesla, i mai får han ikke en krone utbetalt. Men ellers syns jeg det kommer inn penger både nå og da. Juni er jo feriepenger uansett, de dekker det lille vi har av underskudd uten mannens lønn nå.

Men ellers kan jeg rapportere følgende:

  • Mannen har fått ny jobb! Hurra!
    Imponerende nok landet han jobb han virkelig ville ha, på vårt nye bosted, på første forsøk. Det må man si! Tilfeldigvis med en slik timing at han starter i august, rundt de tider da vesla starter i barnehagen. Opp 50.000 i lønn og null kroner i pendlerkostnad, fem minutter hjemmefra til kontoret, og barnehagen på veien - kan man be om mer? :)

  • Vi gjenopptar pensjonssparingen fra og med mai.
    Nå blir det fast spareavtale hos Nordnet - 1000 kroner hver per måned. Sammen med veslas 1000-lapp (som spares i vårt navn, les mer i Barnesparing - hvordan og hvorfor) er det 3000 kroner inn i fond hver måned. Jeg hadde tenkt å vente til vi begge er i full jobb igjen før vi gjenopptar den sparingen, men ser på den månedlige økonomien at det ikke er noe problem å starte opp igjen allerede nå. Kan hende beløpet kan øke noe etterhvert også. Og ikke minst veldig greit å ha det som en fast avtale før vi ser på hvor mye som "er igjen".

  • Jeg jobber redusert.
    Som nevnt før har jeg etter endt permisjon har jeg jobbet 80%, rett og slett fordi vesla er lita akkurat nå, og tid er det beste jeg kan gi henne. Per nå har jeg forlenget den avtalen ut august, da ekstra tid helst sikkert kommer godt med også ved barnehagestart. Og ja, det er også litt ekstra luksus med kortere arbeidsdager nå som det blir sommer... Dette koster oss omtrent tilsvarende som vi får i kontantstøtte, hvilket gjorde valget enkelt for oss. Spørsmålet blir vel om vi ønsker i videreføre det også etter august? Det får vi se på. Vi er begge der at vi ikke har noe i mot å kjøpe oss tid, spesielt når vesla er lita og trenger oss mest.

  • Av nysgjerrighet tok jeg en rask titt på hvilken sparerate vi sånn ca ligger på med dagens avdrag på boliglån, og spareavtalene nevnt innledningsvis, og den er på ca 30%. Hvilket ikke er så galt. Den kan egentlig bare gå oppover.

  • Og siden ærlighet om forbruk hører med her: Vi (les: jeg) svir av penger på barnerom.
    Jepp, jeg klarer ikke la være å lage et barnerom akkurat slik jeg vil ha det. Nå er tidenes dyreste tapet (føltes i hvertfall sånn) på veggen, seng er på vei (vel og merke fra Finn.no!) og innredningdetaljene er på ingen måte fornuftig pengebruk, men så blir det innmari fint tilslutt også :) Kanskje jeg skal føre et lite regnskap bare for moroskyld, for er det en ting denne bloggen trenger mer av så er det litt ufornuftig pengebruk sånn innimellom ;)





6 kommentarer:

  1. Kanskje du kunne ført regnskap over alle barn-relaterte kostnader? De sier jo at det koster så og så mange hundretusen å ha barn fra 0-18, så det ville vært interessant å få svar på det en gang for alle! Eller, du har kanskje allerede en barn-post i regnskapet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja hadde jeg hatt tid og ork til å holde en slik oversikt...! Har en babypost i budsjettet på 800 kr pr mnd, men vi bruker helt klart mer. Ikke at alt skal være ekstravagant, men hver ny sesong så har hun visst vokst ut av det gamle. Så begynte hun å gå (hurra!) for et par mnd siden, så da måtte vi ha sko, regntøy osv, for plutselig ble aktivitetene helt annerledes.... syns alt koster så mye tilsammen. Har dessverre ingen oversikt, vi kjøper ettersom behovene oppstår.

      Hadde vært veldig spennende å klare å holde oversikten på et vis!

      Slett
  2. Avdragene på boliglånet har da ingenting med spareraten å gjøre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo det vil jeg påstå. Å få nedbetalt boligen man bor i er definitivt en investering i bedre økonomi når den dagen kommer. Kan vel regnes som pensjonssparing. Å være kvitt det lånet i god tid før pensjonsalder er viktig for oss. De fleste anser å betale ned bolig som pensjonssparing.

      Slett
  3. Hvilke fond har dere valgt til pensjonssparing og hvilke fond har dere valgt til barnesparing? Står disse på aksjekonto eller investeringskonto?

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har for tiden begge i de samme fondene, globale indeksfond, hhv DNB Global Indeks og Storebrand Indeks-Alle markeder. Ikke fordi det er noen vits i å diverisifisere med å ha to ulike slike fond, men fordi vi startet sparingen i DNB men har fortsatt med Storebrand. Barnesparingen er ny, så den er 100% Storebrand Indeks - Alle markeder. Velger slike globale indeksfond fordi de er rimelige og planen er å la pengene bare stå der i mange mange år fremover, med mindre behov for å endre. Pengene står på aksjekonto per nå. Men nå kommer jo de nye investeringskontoene snart, og ikke umulig at de flyttes til en slik dersom det stemmer at man kan flytte de over uten å skatte av gevinst osv i en overgangsperiode. Nå har det lite praktisk betydning hvis vi ikke har planer om å kjøpe eller selge, men er en viss fordel dersom behovet for å "bytte" fond skulle oppstå. Så antagelig havner de på investeringskonto etterhvert.

      Ang valg av fond så gjøres det såre enkelt her, jeg legger all tiltro til Dine Pengers aksjeråd, og har derfor valgt de globale indeksfondene med best DP-indeks (god score hos Dine Penger). De har litt mer peil enn meg selv tror jeg.

      Slett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.