søndag 30. desember 2012

God budsjettmal for månedsbudsjett

Dine Penger har nå lagt ut budsjettmal for 2013 for nedlasting: Slik får du stålkontroll på økonomien.

Her i Pengebingen benyttes eget hjemmesnekret 0-budsjett i google docs som jo er gratis, hvor jeg for hver måned sørger for at jeg vet hva hver eneste krone blir brukt til. Det kalles stålkontroll ja! Her kan du se mitt budsjett i praksis. Men av nysgjerrighet testet jeg også DPs budsjett, og det kan trygt anbefales for de som ikke vil/kan snekre selv og som har programvare for å lese excelfiler innstallert.

I DPs budsjett får du endel ferdig kalkulerte poster for forbruk i familien basert på informasjon om husstandens medlemmer. Det er forsåvidt helt greit og absolutt noe å forholde seg til for førstegangs-budsjetterende.  Har du/dere derimot planer om å få betalt ned gjeld eller få spart opp penger litt kjapt anbefaler jeg sterkt å gjøre en vurdering på disse postene, ikke ta de for gitt. Her kan det antagelig strammes inn en god del for å få satt av mer til nedbetaling/sparing. Rett og slett så mål nås fortere. Det går fint å endre på disse postene og legge de på det nivået du/dere kanskje allerede vet dere har eller det dere streber etter å nå.

Ellers fint at budsjettet kan tilpasses med egne poster og at den påminner om alt som er fort gjort å glemme, f.eks periodiske utgifter som studielånet og tv-lisensen. Også artig at det tilslutt vil gi en sum for året på de ulike postene. Det har faktisk ikke jeg i mitt budsjett, det skal sies.

Slik ser Dine Pengers budsjett ut i excel. Veldig enkelt og greit å bruke!
Det er også veldig enkelt å bruke budsjett-malen som et 0-budsjett, noe jeg absolutt vil anbefale. Da er det bare å huske at sum for måneden skal bli 0. Fyll ut alle poster, og har du overskudd plasserer du det enten på ekstra avdrag på gjeld, eller på sparing slik at totalen bli 0. Og er det minus i bunnen må alarmklokkene ringe HØYT, for da MÅ noe reduseres. Og jeg tuller ikke, betyr det at du/dere må flytte, gå ned i standard på bil, levere barn i barnehage uten bil selv om det er en halvtime å gå, ja så må dere faktisk ta de grepene. Forbruket må tilpasses inntekten for at man ikke skal måtte leve på kreditt. Eneste andre mulighet er å øke inntektene, ved en ekstrajobb i helgene, iverksette lønnsforhandlinger eller bytte jobb. Act your wage.

Å begi seg ut på budsjettering for kanskje første gang kan være skummelt men veldig nyttig. Å lukke øynene og håpe på å seile i land på rett sted er ingen god plan. Et budsjett gir deg styring for å få deg dit du vil, eller i det minste for å styre deg unna dit du IKKE vil. Å bli deltager i Luksusfellen f.eks. Budsjettet er ditt økonomiske kompass - bruk det for hva det er verdt!

Og et budsjett er ingen tvangstrøye, det er en prioriteringsliste over hva du ønsker å bruke dine penger på, og hva som er viktig i ditt liv. Samtidig må man være voksen og ansvarlig, for husly, strøm og mat på bordet må være prioritert, spesielt hvis man har barn å ta vare på.

Det er ikke første gang, og hvertfall ikke siste gang, jeg skriver om hvor viktig et budsjett er.
Finn DPs budsjett via link HER.

"A budget is telling your money where to go instead of wondering where they went." (Dave Ramsey)

Ps. man skulle kanskje tro jeg ble sponset av Dine Penger, men nei, på ingen måte. Men det kommer en god del fornuftig derfra som jeg gjerne bidrar til å videreformidle. Selv om jeg ikke er enig i alt alltid, så er det mye fornuftig der. Det gjelder generelt på denne bloggen, ingen sponsorer. Jeg liker ikke meninger noen har betalt en for å ha.

Edit: I april 2015 lanserte Dave Ramsey sitt online budsjettverktøy Everydollar. Også helt gratis! Les min anmeldelse her: Everydollar - online budsjettverktøy

2 kommentarer:

  1. I excel må makroer være aktivert for at det skal fungere, og det er celler som ikke kan endres på i arket. Sånn til informasjon tilfelle noen sliter med å få det til å fungere.

    SvarSlett
  2. Først etter å ha ført regnskap over hver krone, i tre kvart år, ble jeg gradvis i stand til å begripe null-budsjettering, jeg måtte først se hvor pengene mine "went", og hvor det gikk for mye... og så skjedde det noe magisk... jeg så at jeg måtte opprette flere konti i nettbanken, en til bilen bl.a, og klær, og julegaver neste år, og reise, og fikk over bufferen på høgrente, og en liten en til uforutsette utg., og en ren mat/husholdning, og en regningskonto, og da hadde jeg jo faktisk lagd budsjett!! Så kladda jeg januarlønna over på dette så det gikk i null - vips liksom! Var veldig moro å få det til, og satser hundre pros på at 2013 blir en fantastisk økonomisk opptur, med hovedfokus på bygge megabuffer. anneo.

    SvarSlett

Kommentarer modereres pga veldig mye spam og reklame.